Goodbye argentina, hello chile

5 oktober 2015 - Bariloche, Argentinië

We waren in Bariloche gebleven en vanuit daar wilden we dus door Patagonie reizen om in Ushuaia te eindigen. Dit wilden we doen via Perito Moreno en El Calafate. Wat nog best lastig bleek te zijn aangezien perito moreno een stad is, een nationaal park en ook de gletsjer (waar het ons om te doen was). Alledrie lagen ze gigantisch ver uit elkaar en wij hadden bus kaartjes gekocht naar perito moreno, wat dus de stad bleek te zijn en niet waar we heen moesten. Dus we konden weer terug. Het juiste ticket bleek wat duurder te zijn, wat niet veel zou schelen met vliegen. Wat wel weer veel tijd scheelde.

Met de vlucht landden we in El Calafate. Dat was dus ook het dichtst bij de gletsjer. Helaas konden we op deze manier niet naar de marble caves. Wat sowieso blijkbaar bijna onmogelijk te doen blijkt. In Calafate wel echt een top tijd gehad. Mooie stad, zelfs lekker schepijs. Ook al was het maar ongeveer 10graden, ijs is altijd lekker. Een gave offroad tocht gemaakt met 4x4 auto's, en zelfs wilde flamingo's gezien. De volgende dag zijn we naar El Chalten geweest, een dorpje iets omhoog wat in het nationaal park van Torres del Paine ligt. Hier hebben we een korte hiking tocht van 4u door de bergen gemaakt. Geniaal uitzicht op de 'Fitz roy' . Alleen jammer dat de top zich schuilhield achter de wolken. Als kers op onze ijstaart zijn we naar de gletsjer Perito Moreno geweest. Wat echt een geweldige ervaring was, met 'crampones' onder de schoenen vastgemaakt de gletsjer zelf opgegaan. Heel vreemd, op het ijs hebben we sneeuwbuien gehad, ontzettende windvlagen, maar ook heerlijke warme zon. Alles kwam voorbij en zelfs de zwarte condor zien vliegen, die maarliefst een spanwijdte heeft van 3m.

Helaas moesten we dit mooie plaatsje weer verlaten om door te gaan naar Ushuaia. Dit hebben we met de bus gedaan, wat ongeveer 12uur was met ook nog een boottochtje erbij. We reden door het natuurgebied wat heel apart was. Langs een verlaten stad, schip wrakken en heel veel onverharde wegen. Nog nooit zoveel dooie schapen gezien als daar, of dat het alleen nog maar botjes en wol was. Ook veel levende schapen, alpaca's, struisvogelachtige en zelfs drie witte vosjes, die nogal zeldzaam schijnen te zijn. Na de vermoeiende rit eindelijk aangekomen. Het befaamde bord met 'fin del mundo' uiteraard al meteen gespot en op de foto gezet en ook weer een musuempje bezocht. Toen bleek dat we te vroeg waren om pinguins te zien baalde we even flink. Als alternatief wilde ik met een hondenslee een ritje maken, dat bleek voor 10min ongeveer 60euro te kosten...plus we kwamen erachter dat we de bus de volgende dag al moesten hebben anders moesten we een dag extra blijven en zoveel was er niet te doen. Dus besloten we maar de bus te pakken, wat dus betekende dat we ook geen hondenslee ritje meer konden doen.

Dus gingen we Argentinie verlaten. Aan de ene kant wel jammer, maar ook spannend om weer een ander land in te gaan en weer een stempel erbij, haha. We zijn Argentinie door gevlogen,  ons plan was om hier 6 weken te zijn maar zijn nu maar 4 weken gebleven. In die maand tijd hebben we 4x gevlogen, 4 boottochtjes gehad en ruim 115uur in een bus gezeten. Ook viel ons op dat ze bijna nergens in het openbaar klokken hebben, zelfs niet op de kerken of op stations. Ook kennen ze bijna geen ijsthee, wat ik vooral jammer vond. Nu op naar Chili.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade