Chili in 10 days

14 oktober 2015 - Santiago, Chili

Olaa chicos!

We zijn maar 10 dagen in Chili geweest maar we hebben er ontzettend veel uit kunnen halen. We kwamen aan in Punta Arenas, een lange busrit vanuit Ushuaia. Maar een leuk plaatsje, wel nog steeds behoorlijk koud. Meteen de volgende dag konden we al mee met een tour. Want jawel, hier zaten ze wel al, de pinguins uiteraard. En dan niet de kleintjes als in alle dierentuinen maar king pinguins, die ruim 1,20m kunnen worden. Heel gaaf dus. Was wel 6u heen rijden en een uurtje kijken en weer 6u terug. Maar echt bijzonder. Er was zelfs een kuiken bij, die je alleen herkende aan zijn andere vacht nog, verder was ie even groot en nog dikker dan de rest...

Toen zijn we door gegaan naar Santiago, wel weer even lui gedaan en dat stukje gevlogen. Als we dat 'stukje' met de bus zouden doen, dan waren we 50u onderweg geweest, dus. Santiago is een beetje vergelijkbaar met Buenos Aires, een grote stad waarbij je nooit uitgekeken raakt. Hier zijn we naar een dierentuin geweest en dus nog meer pinguins gezien, wel de kleintjes. En werd ik geinterviewd door een paar scholieren:p Een dagje zijn we in Valparaiso geweest. Dit is een beetje als Berlijn qua sfeer en vooral qua graffiti. Met ontzettend veel trappen, maar gelukkig ook 'funiculars' , liftjes.

Als laatste stop in Chili hadden we San Pedro de Atacama. Dit ligt dus midden in de Atacama woestijn, de droogste plek op aarde. Hier zijn we even blijven plakken, lekker weer en ontzettend veel te doen. We hebben Vallee de la Luna en Vallee del Muerte gezien, ook in de grotten geweest, de hoogste duin beklommen en als afsluiter romantisch de zonsondergang bekeken. De volgende dag hadden we een tripje naar een zoutmeertje, Laguna Cejar. Dit is net als de dode zee, je blijft er in drijven zonder iets te hoeven doen. Erna ook weer een mooie zonsondergang gezien, deze was iets minder mooi, maar wel gezelliger. De operator had alcoholische drankjes en hapjes voor erbij meegenomen. De volgende dag zijn we ook nog wezen sandboarden, wat echt gaaf was. Wel erg zwaar om de duin op te klimmen met je board etc, geen liftjes zoals bij snowboarden:p Maar het zand doet gelukkig geen pijn, want ik ben nogal vaak gevallen. Last but not least hebben we extreem romantisch gedaan. Een astronomisch uitje, een uur lang naar de sterren gekeken met een klein educatief lesje. Zelfs drie vallende sterren gezien.

Het ontbijt beviel ons hier wel beter, geen enkel zoet croissantje meer gezien maar lekker geroosterd brood. Wel is mijn trui die hing te drogen in een hostel door iemand anders meegenomen, beetje vervelend maar was gelukkig een oude.

Op naar Bolivia.